Saturday, 7 April 2012

Nak tgok !!

Sekarang bermusim-musim wanita2 sedunia untuk menggilai cerita Titanic 3D!!. Waaaa, znna nak tgok citer nie!!. Mesti best, walaupun citer nie da lame tp iyanyer segar bugar di minde kite smua kan. Minda llaki of course laa TAK kan. diorg ape tau =_=*. 
Harap2 ade laa kesempatan untuk tgok citer nie kat wyg. 
Tp!  kalau ta smpat, hmm.. dgr kwn crita jelaaaaa~~~ (T.T) wuuuwuuu~~


Oh Leonardo kuu~~~

Friday, 6 April 2012

Islam nama sahaja



"Daripada ali bin Abi Thalib r.a berkata: Telah bersabda Rasulullah s.a.w: "sudah hampir sampai satu masa di mana tidak tinggal lagi daripada islam itu kecuali hanya namanya dan tinggal daripada al-Quran itu hanya tulisannya. Masjid-masjid mereka tersergam indah tetapi ia kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat2 makhluk yang ada di bawah kolong (naungan) langit. Dari mereka berpunca fitnah dan mereka fitnah itu akan kembali"


H.R AL-BAIHAQI




Semalam Zanna ad bace buku tajuk "Sedarkah Kamu Wahai Manusia" mengisahkan tentang umat islam pada hari nie. Kalau kita perhatikan dunia islam pada hari nie keadaannya tak jauh pun dr gambaran yg dinyatakan oleh Rasullullah s.a.w. Kalau belum smpai sepenuhnya tapi tetap sudah dekat kan?. hadis nie dah lama wujud,  tp knapa menggambarkan kejadian yang sama pd hari nie? subbahanallah, allahhuakbar. Ulama yang dimaksudkan dalam hadis kat atas nie ialah ulama su' yang menjual agama mereka dengan harta benda dunia, bukan ulama akhirat yang mewarisi para Nabi dan meneruskan penyebaran dakwah dari masa ke semasa.


Marilah kawan2, kita ambil iktibar dari hadis diatas, semoga kita semua mendapat keredhaan ALLAH dunia dan akhirat, amin . 



Nasib islam di akhir zaman, 
cuma nama tanpa amalan,
Al-Quran dibaca dipertandingkan;
suruh tegahnya tidak dihiraukan.

Ada ulama cari dunia,
bermacam fatwa mudah dikata,
asalkan dapat wang dan harta,
hukum-hakam direka-reka 


REMEMBER..

When becoming humiliated, remember the Prophet صلى الله عليه وسلم in Ta'if.
When becoming an orphan, remember the Prophet's age at six.

When being starved, remember the Prophet صلى الله عليه وسلم with stones on his stomach in the battle of Khandaq.
When losing a child, remember the Prophet's son, Ibrahim.

When experiencing less food in the house, remember the Prophet's days of poverty.
When being troubled by neighbours, remember the old woman who throw rubbish on the Prophet .


wan md jamal bin wan md sama


I said: My sins are so many.
Allah said: "And who can forgive sins except Allah? " 

I said: Do not leave me.
Allah said: "So remember Me; I will remember you." 

I said: I'm facing a lot of difficulties in life.
Allah said: "And whoever fears Allah ? He will make for him a way out." 

I said: I have many dreams that I want to come true.

Allah said: "Call upon Me; I will respond to you." 

Subhan'Allaah


Bow down on your knees and come closer to Allah (Quran 96:19)



Oh kawan ^^




Seseorang yang sentiasa bergurau senda di hadapanmu,
Ketahuilah dialah seorang pemurung tatkala sendirian.


Seseorang yang sentiasa menyuntik kata-kata semangat dan perangsang kepadamu,
Ketahuilah tatkala itu dia sedang menyulam hatinya yang retak seribu.

Seseorang yang sentiasa kelihatan kuat di hadapanmu,
Ketahuilah dialah yang sentiasa mengadu lemah di hadapan Tuhannya.

Seseorang yang ketawanya menceriakan harimu,
Ketahuilah tatkala itu dia sedang membalut duka di dadanya.

Seseorang yang sering memberi hadiah kepadamu,
Ketahuilah dialah insan yang tidak pernah mendapatkannya.

Seseorang yang bebas mengeluarkan cetusan fikirannya,
Ketahuilah dialah seorang 'petapa setia' yang tidak mampu
bersuara tatkala sendirian  (*ma’ar rahman)



Hanya sekadar kisah untuk zanna kongsi dgn semua. Takda kena mengena dgn sape2 k. Saja nak isi mase lapang yg luang terluang sgt nie. Smua nie tentang cinta? Tak laa, ada jgk terselit tentang tom cruise dan jet li. *sbnrnya zanna mnat jet li n tom cruise. Hihi. Cuba korg keluar rumah sorg2, g jalan2 sorg2, prnah ta rasa smua org . satu dunia tgh pndang korg? Haaa.. zanna akn rase camgitu, bile prasaan camtu timbul muleelaaa buat2 on col pdahal ckp sorg2 letak fon kat tlinga budjet tgh tgu kwn laa nie kan. Tak pun jalan konon2 megah, pdahal tgh segan, Time camnie mulelaa rase nak kameha sorg2 yg memandang kita tu. Kalau zanna slalu znna cover cun je, pdulikan org cakap ape. Hihi. Walaupun FACT! sbnrnyer  tade org pndg pun, smua ad hal diorg masing2 laaa, kemon2, prasaann lebeyy pun ta boley +_+* 

oke2, dah jauh sgt pun melalut nie.
Korang ade kwn baik? Kawan baik yg baikkk sgt2. Cpt sape ade truskan bace ea. >.<~~~
Zanna ad ramai kwn baik. Bia pun diorg ta angp znna kwn baik diorg znna ttp anggp diorg kwn baik zna. Err? Tapelaa. Abaikan. Kwn znna ad mcm2 prangai. Ad yg senyap, bising mcm znna, suke glak kuat, pemalu, over exited, trlebih dos, gile memanjang lipan kaler merah, blaaa, blaaa, blaaaa, haish  byk jenis kalau na citer smpai aym znna kine smbelih korban taun dpn pun ta habis O_o


Apa prasaan hati kecil yg kuat tacing korg kalau tau yg kwn baik korg akn tggalkan korg? Bkn mcm tggalkan baby tepi jalan ea, tp mksod lg keras, tggalkan sbb ta nak kwn dah dgn korg. Menusuk hati dan kalbu kan? Ya ya ya~~
Camnie laa, zna ade tips yg boley kite pkai kalau nak dptkan kwn kita tu balik. Ta kira laa laki ke ompuan kan, yg pnting kwn adlah asset pnting dlm hubungan sesame kaum 1 malaysia. ! kalau tade kwn camner kita nak boikot bila harga kicap kipas kaler merah naik harga kan? Ta kan na boikot sorg2, tam cm gile pulak. *znna jgn merepek!   Pang! =_=* aiyakkk!
Oke2, nie tips dia:
  • Bg kawan masa berapa byk masa pun untuk coolll mcm matcoll. Jgn kacau dia masa dia Hot mcm hotplate . yumm. Yumm. ~~
  • Senyum je bila dia marah, btulkan ape yg tak btul dlm prcakapan. Kalau salah kita, mgaku salah ja n mntak maaf. *tunduk kpala bebanyak kali . haikk~~ haikk~~ haikk~~ haik~~
  • Kalau kwn marah dia akn buat sesuatu yg dia pun ta sdar, contoh, bebelock kita dr FB, twitter, YM, myspace (wujud lg ke?) dan yg lain2 supaya kite ta boley na stalker dia g dah. Tape, biarkan, aslkan dia hepy.  Maafkan jela dia, sbb nanti dia akn add kita balik =)
  • Bg laa dia hadiah, sdaya upaya stinggi gunung kinabalu dan bersemangat waja, pujuklah dia. Hepykan dia semula, sbb prcaya laa, senyuman dn gelak ktawa kawan boleh ubat luka dalaman kita =).
  • Jangan sekali2 guna org ketiga untuk mintak maaf pd kawan, bersemuka empat mata, dua hidung, dua mulut dan 2 kening dengan kawan. Mase tu kalau dah marah sgt smua bende kemarahan akan terlepas, dr situlah kita akan tau mana salah dan mana betul.
  • Buanglah ego, kemaraHAN dan sifat main sepak2 bola sepak antara kita dan kawan. Dengan itu keadaan akan selamat.

Oke, tu je yg mampu zna bg tips bila ada msala ngn kawan.
Kawan yg baik akan memaafkan kita, trima kita seadanya dan sntiasa support kita ta kira depan, belakang, kiri dan kanan. Percaya laa. Gelak ktawa kawan adlah prkara yg kita ta nak lupa smpai bila2. ^^


Tgok tuu, comel je dua kawan nie tido kan? hihi, tade kne mgena pun, cuma na knalkan, yg putih tu namenyer shadie n kwn yg satu lg tu namenyer sunbae. Kawan nie da umur 1 bulan ;)